torsdag 15. desember 2011

Oppskrift på tova tøfler




Her kommer oppskriften på tova tøfler ;-)


Størrelse , ca; 37/38, (39/40), 41/42, (43/44)
Garn: Vestlandsgarn eller østlandsgarn (100% ull, a 50g pr 100 meter)
Mengde ca: 200 (200) 250 (300)
Pinne nr 8

Legg opp 54, (60), 64, (68) m med dobbelt garn. Strikk vrangbord 1r, 1vr fram og tilbake til arbeidet måler 19, (20), 21 (22)cm. Fell av 12 m i hver side. Strikk videre rundt og rundt i glattstrikk til arbeidet måler 28, (30), 32, (34)cm. På neste pinne feller du slik: *strikk 4m r, 2m sammen* Gjenta fra *til* omgangen rundt. Neste pinne strikkes uten fellinger. Fell på neste omgang slik: *3m rett, 2m sammen* Gjenta fra *til* omgangen rundt. Fortsett slik med fellinger annenhver omgang med en maske mindre mellom hver felling til det gjenstår 5, (6), 7 (8) m på pinnen. Klipp av garnet og trekk tråden gjennom maskene. Trekk god til og fest tråden. Sy sammen bak på hælen til det er 2 cm igjen nederst på begge sider. Sy små tråklesting rundt resten og trekk sammen (for å få rundere hæl).  Strikk den andre tøffelen lik.

Toving: Toves på 50 grader med litt Milo og sammen med et badehåndkle. Strekk og form tøffelen i fasong mens den enda er våt. La tørke.

Jeg kan ikke ta æren for å ha laget oppskriften. jeg legger den ut med tillatelse fra min kollega.  
Men hvis du bruker denne oppskriften blir jeg veldig glad hvis du legger igjen en kommentar med link, slik at jeg kan se ;-) Og om du vil selge tøflene,så selg de til en fornuftig pris!!

Lykke til!


post signature

1 kommentar:

  1. Takk for at du legger ut oppskrifta! Spennende med toving. Jeg skal nok prøve meg på disse tøflene. De ser gode ut. Ha ei fortsatt fin førjulstid!

    SvarSlett

Så hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :-)