fredag 31. august 2012

Min superenkle blomkål og brokkolisuppe



Det finnes jo utallige varianter, men her er slik jeg lager den. Passer bra nå som norske grønnsaker er i butikken og er billige. 

1 blomkål
1 brokkoli
1,5 liter vann
1 buljong
1 løk
1-2 fedd hvitløk
3 dl melk 
salt og pepper


Grovhakk grønnsakene og ha i kjelen med vann sammen med buljong. Jeg sparer noen buketter blomkål og brokkoli som jeg har i etter at jeg har brukt stavmikseren. Kok i ca 10 minutter til alt er mørt. Bruk stavmikseren til suppen har konsistensen du vil ha. Jeg syns det er godt at det er noen biter igjen. Hell i melk og resten av blomkålen og brokkolien. La koke noen minutter. Smak til med salt og pepper. 

Jeg har servert med loffskiver smurt med en blanding av 
smør (vita hjertegod)
god olje
hvitløk
salt 
pepper 
urtekrydder
Grillet de i ovnen i ca 10 minutter.

Det er veldig godt med sprøstekt bacon en dasj creme fraiche på toppen




Vel bekomme! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :-)