torsdag 7. april 2011

Garnfarging

Som så mange andre har gjort før meg, fikk jeg lyst til å prøve og farge garn. Etter en søkerunde på nettet falt valget på denne oppskriften, farging med kaffe, siden jeg hverken hadde Kool Aid eller annen farge lett tilgjengelig. Billigkaffe ble kjøpt inn, eddiken "gravd" fram fra bakerst i skapet, tilslutt fant jeg en strømpebukse og et garn jeg kunne ofre.

Før farging

Garnet i kjele med vann og eddik. Vannet skal varmes opp til det ryker.


Under farging

De to "pølsen" er strømpebuksebein med kaffe oppi. Jeg brukte en pose kaffe til farging av ett nøste. Dette lot jeg godgjøre seg fra morgen (vel vel, nesten ihvertfall) til kveld, mens jeg gjorde andre ting og ventet i spenning. Garnet ble så skylt, skylt og enda mer skylt før jeg la det i rent vann med litt Milo i over natten. Dagen etter ble garnet igjen skylt grundig og lagt til tørk på badegulvet.

Og her er resultatet:

Etter farging

Til venstre: En liten rest av garnet slik det så ut før farging. Til høyre: Garnet slik det ble etter farging.

Konklusjon: Er fornøyd med fargen!

Kommer ikke til å starte hjemmefargeri, men syns det var morsomt og spennende, og det frister til gjentakelse om en stund.

post signature

3 kommentarer:

  1. Så artig! :) Høres ut som litt jobb ja, tror jeg holder jeg meg til kjøpeferdig jeg også gitt :)

    Men nå som det våres blir du kanskje frista til å prøve plantefarging? Vært med å farga med bjørkeblader en gang før i verden, ble nydelig gulaktig farge :)

    SvarSlett
  2. Biler som kjører på kaffe og nå koking av kaffe for fargens skyld.. Kult :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :-)