fredag 14. september 2012

Liten jakke i restegarn

Det har blitt litt rester i Merino Extra Fine fra diverse prosjekter, så jeg har strikket Melkers Hentesett-jakke fra Pickles. Jeg har strikket jakken en gang før, men ble gitt bort før jeg rakk å ta bilde av den. Syns jakken så veldig liten ut den gang så jeg har gjort noen endringer.


Begynte første med grønn som hovedfarge, men ble usikker på om jeg hadde nok, så jeg rekket opp og gikk igang med lyseblå. Underveis i jakken kom jeg til å tenke på at jeg egentlig ikke hadde så veldig mye mer blått garn. Men å rekke opp halve jakken enda en gang var uaktuelt!! Litt nervepirrende er det jo å strikke en jakke du ikke vet om blir ferdig - helt til jeg plutselig fant to nøster lyseblå! Jippi, jeg kunne strikke ferdig jakken i litt mer avslappet modus. Helt nøyaktig hvor mye garn jeg har brukt av hver farge vet jeg ikke, for det var flere smånøster med blått og jeg glemte selvfølgelig å veie før jeg begynte. Men jakka veier 111gram ferdig, med knapper.

Endringene jeg har gjort:
Brukte pinne nr. 4,5
Etter å ha satt ermemaskene på tråd, la jeg ut 18 masker til bolen. 
Strikket jakken litt lenger, totalt ca 23 cm før jeg plukket opp masker til knappestolpen.
Ermene, la ut 9 masker (viste seg å kanskje bli litt mye - 7 er nok mer passende. 
Ermene, felte på hver 5. runde 2 masker 4 ganger.
Strikket ermene 1 cm lenger før jeg begynte med riller.
Jeg har bare 5 knapper, med ca 5 cm mellom hvert knappehull.


Endringene er like mye en huskeliste for meg selv som tips til dere. Oppskriftsark har en tendens til å bli borte her i huset, og til neste gang husker jeg ikke hva jeg har gjort.  


Knappene er fra knappemiksen jeg bestilte på nettet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar! :-)